Új kísérleti anyagot állítottunk össze a felnőtt elmeolvasás tesztelésére. Olyan történeteket tartalmaz, amelyek valamilyen félreértést vagy szándékos/szándéktalan megtévesztést foglalnak magukba. A kísérleti személyeknek meg kell érteniük a szöveget, és ez alapján következtetéseket tenni arra, hogy milyen gondolati tartalmak (mentális állapotok) vannak a szereplők fejében. A korábban használt történetekkel (pl. Kinderman-kérdőív) szemben a mi általunk létrehozott történetek:
a. Nem leíró jellegű, előzmény-következmény típusú leírások formájában jelennek meg a történetek, hanem párbeszédes formában, amely valós helyzetekhez hasonló szituációkat mutat be.
b. A klasszikus formával ellentétben olyan teszteket hoztunk létre, ahol nincsenek leírva a szereplők érzései és gondolatai. Ennek az a célja, hogy a valós helyzetekhez nagyon hasonló történeteket mutassunk be: a valóságban sem halljuk egymás gondolatait és nem ismerjük egymás érzéseit. Ezért az új típusú történetekből is azt ismerhetik meg a kísérleti személyek, hogy a szereplők mit mondanak egymásnak és közben hogyan viselkednek, így akárcsak a valóságban, ebből kell felmérniük a szereplők mentális állapotait, szándékait.
c. Létrehoztuk a szándékos, illetve véletlen megtévesztéseken alapuló szituációk különbségét mérő módszert. Ez azért fontos, mert rávilágíthat arra, mennyire stabil, illetve mennyire rugalmas a machiavellisták sémarendszere, amellyel kategorizálják a szereplőket. Ha a véletlen szituációban is szándékosságot tételeznek, az stabil sémára utal, amely az adott szituációtól független. Ha azonban felismerik, hogy a megtévesztés véletlen, az bizonyítékul szolgálhat arra, hogy maga a szituáció fontos szempont a másik fél mentális felméréséhez, és ez rugalmas sémarendszert tételez. Abból kiindulva, hogy a machok rugalmas stratégák, a második tűnik valószínűbbnek, és ez illeszkedne a hipotézisembe: miszerint a szituáció fontos kiindulópont a kategorizációhoz.
Egy példa:
FÉLTÉKENYSÉG
Szándékos megtévesztés
A megtévesztő a szimpatikus
Melinda irodája. András, Melinda párja benyit az ajtón.
András: Szia Melcsi, milyen napod volt?
Melinda: Szia, drágám! De jó, hogy bejöttél. Mindjárt végzek. Mit szólnál, ha elmennénk vacsorázni?
András: Hát az nagyon jó lenne, de az előbb összefutottam a folyosón Simonnal, és megbeszéltük, hogy elmegyünk fallabdázni. De majd utána felugrok hozzád. Főzhetnél valami finomat. Úgyis olyan ritkán ehetem a főztödet.
Melinda: Ritkán. Ühüm. Hát ez meg mit akar jelenteni?
András: Ó, semmit, semmit. Csak olyan finomakat főzöl, hogy többször is ehetnénk… Meg beszélgettem Simonnal, és tudod, rá minden nap főznek… olyan jó érzés lehet.
Melinda: Szóval Simon? Értem. Biztos vagyok benne, hogy Simon anyukája minden nap finom ételekkel várja otthon egyetlen fiacskáját, de Simon anyukája tudtommal nyugdíjas! És nem ül bent egy irodában napi tíz órát.
András: Jó, jó, értem. Semmi gond, csak egy felvetés volt. Akkor este! Puszi.
Melinda irodája. Néhány nappal később. Simon egy halom CD-vel a kezében áll az ajtóban.
Simon: Szevasz, Melcsike!
Melinda: Melinda, ha kérhetem. Szia Simon!
Simon: Elvinnéd ezeket Andrásnak? Ma kivételesen nem találkozunk. Randim lesz, bár, amennyire ma meg lehet bízni a nőkben… De muszáj Andrásnak még ma megkapnia, szóval?
Melinda –sóhajt: Simon, azt sem tudom, hol áll a fejem! Rengeteg munkám van még. Nem biztos, hogy ma oda tudom adni neki. Különben sem fér el a táskámban ennyi CD.
Aznap este András és Melinda a lány lakásában beszélgetnek.
András: Nem küldött nekem CD-ket Simon?
Melinda: Hú, nem… de volt bent nálam, és kérdezte, benézel-e ma hozzám, mert oda kellene adnia neked valami CD-ket.
András: A francba, ez nagyon fontos lett volna!
Melinda: Én mondtam neki, hogy elhozom őket, de valami olyasmit válaszolt, hogy a nőkben nem lehet megbízni.
András: Áá, Simonra soha nem lehetett igazán számítani. Pedig a barátom… és még téged tart megbízhatatlannak? Talán itt az ideje, hogy kissé elgondolkozzunk ezen a barátságon.
Melinda -szemlesütve: Ahogy gondolod, András.
FAKTUÁLIS ÁLLÍTÁSOK
1.
A) Melinda, aki Simon párja volt, féltékeny lett Andrásra.
B) Melinda, aki András párja volt, féltékeny lett Simonra.
2.
A) András már másnap reggel megkérdezte, hogy nem küldött-e neki Simon néhány CD-t.
B) András még aznap este megkérdezte, hogy nem küldött-e neki Simon néhány CD-t.
KLASSZIKUS MENTÁLIS ÁLLÍTÁSOK
3. (ANDRÁS MIT GONDOL, MELINDA MIT GONDOL)
A) András sejtette, hogy Melinda össze akarja ugrasztani őt és Simont.
B) András nem sejtette, hogy Melinda össze akarja ugrasztani őt és Simont.
4. (SIMON MIT GONDOL, MELINDA MIT GONDOL)
A) Simon azt hitte, Melinda azért nem akarta elvinni a CD-ket Andrásnak, mert azok nem fértek el a táskájában.
B) Simon azt hitte, Melinda azért nem akarta elvinni a CD-ket Andrásnak, mert ki akar tolni Andrással.
5. (MELINDA-ANDRÁS-SIMON GONDOLATA)
A) Melinda azt gondolta, hogy Andrásban megerősödik a gondolat, hogy Simon nem kedveli Melindát.
B) Melinda azt gondolta, hogy Andrásban nem erősödik meg a gondolat, hogy Simon nem kedveli Melindát.
SZITUATÍV MENTÁLIS ÁLLÍTÁSOK
6. (MIT AKART ANDRÁS)
A) András el akarta érni, hogy a barátnője gyakrabban főzzön.
B) András el akarta érni, hogy a barátnőjével gyakrabban egyenek az édesanyjánál.
7. (MIT CSINÁLT A BARÁTNŐ)
A) András barátnője elvitte volna Andrásnak a CD-ket, de András barátja nem akarta rá (vagyis a barátnőre) bízni.
B) András barátnője nem akarta elvinni Andrásnak a CD-ket, pedig András barátja odaadta volna neki (vagyis a barátnőnek).
8. (BÍZOTT VAGY NEM BÍZOTT A BARÁT)
A) András barátnője pontosan felidézte Andrásnak a nőket becsmérlő megjegyzést, amit András barátja azért tett, mert nem akarta a lányra bízni a CD-ket.
B) András barátnője nem idézte pontosan Andrásnak a nőket becsmérlő megjegyzést, amit András barátja azért tett, mert nem volt biztos a randevújában.
9. Felmentős, naiv kérdés
A) András barátnője hazudott Andrásnak, hogy rossz színben tüntesse fel előtte a barátját.
B) András barátnője nem akart hazudni Andrásnak, csak nem emlékezett pontosan arra, mit is mondott András barátja.
10. A TÖRTÉNETBEN BEMUTATOTT MEGTÉVESZTÉS:
A) Szándékos volt.
B) Véletlen volt.
b. A klasszikus formával ellentétben olyan teszteket hoztunk létre, ahol nincsenek leírva a szereplők érzései és gondolatai. Ennek az a célja, hogy a valós helyzetekhez nagyon hasonló történeteket mutassunk be: a valóságban sem halljuk egymás gondolatait és nem ismerjük egymás érzéseit. Ezért az új típusú történetekből is azt ismerhetik meg a kísérleti személyek, hogy a szereplők mit mondanak egymásnak és közben hogyan viselkednek, így akárcsak a valóságban, ebből kell felmérniük a szereplők mentális állapotait, szándékait.
c. Létrehoztuk a szándékos, illetve véletlen megtévesztéseken alapuló szituációk különbségét mérő módszert. Ez azért fontos, mert rávilágíthat arra, mennyire stabil, illetve mennyire rugalmas a machiavellisták sémarendszere, amellyel kategorizálják a szereplőket. Ha a véletlen szituációban is szándékosságot tételeznek, az stabil sémára utal, amely az adott szituációtól független. Ha azonban felismerik, hogy a megtévesztés véletlen, az bizonyítékul szolgálhat arra, hogy maga a szituáció fontos szempont a másik fél mentális felméréséhez, és ez rugalmas sémarendszert tételez. Abból kiindulva, hogy a machok rugalmas stratégák, a második tűnik valószínűbbnek, és ez illeszkedne a hipotézisembe: miszerint a szituáció fontos kiindulópont a kategorizációhoz.
Egy példa:
FÉLTÉKENYSÉG
Szándékos megtévesztés
A megtévesztő a szimpatikus
Melinda irodája. András, Melinda párja benyit az ajtón.
András: Szia Melcsi, milyen napod volt?
Melinda: Szia, drágám! De jó, hogy bejöttél. Mindjárt végzek. Mit szólnál, ha elmennénk vacsorázni?
András: Hát az nagyon jó lenne, de az előbb összefutottam a folyosón Simonnal, és megbeszéltük, hogy elmegyünk fallabdázni. De majd utána felugrok hozzád. Főzhetnél valami finomat. Úgyis olyan ritkán ehetem a főztödet.
Melinda: Ritkán. Ühüm. Hát ez meg mit akar jelenteni?
András: Ó, semmit, semmit. Csak olyan finomakat főzöl, hogy többször is ehetnénk… Meg beszélgettem Simonnal, és tudod, rá minden nap főznek… olyan jó érzés lehet.
Melinda: Szóval Simon? Értem. Biztos vagyok benne, hogy Simon anyukája minden nap finom ételekkel várja otthon egyetlen fiacskáját, de Simon anyukája tudtommal nyugdíjas! És nem ül bent egy irodában napi tíz órát.
András: Jó, jó, értem. Semmi gond, csak egy felvetés volt. Akkor este! Puszi.
Melinda irodája. Néhány nappal később. Simon egy halom CD-vel a kezében áll az ajtóban.
Simon: Szevasz, Melcsike!
Melinda: Melinda, ha kérhetem. Szia Simon!
Simon: Elvinnéd ezeket Andrásnak? Ma kivételesen nem találkozunk. Randim lesz, bár, amennyire ma meg lehet bízni a nőkben… De muszáj Andrásnak még ma megkapnia, szóval?
Melinda –sóhajt: Simon, azt sem tudom, hol áll a fejem! Rengeteg munkám van még. Nem biztos, hogy ma oda tudom adni neki. Különben sem fér el a táskámban ennyi CD.
Aznap este András és Melinda a lány lakásában beszélgetnek.
András: Nem küldött nekem CD-ket Simon?
Melinda: Hú, nem… de volt bent nálam, és kérdezte, benézel-e ma hozzám, mert oda kellene adnia neked valami CD-ket.
András: A francba, ez nagyon fontos lett volna!
Melinda: Én mondtam neki, hogy elhozom őket, de valami olyasmit válaszolt, hogy a nőkben nem lehet megbízni.
András: Áá, Simonra soha nem lehetett igazán számítani. Pedig a barátom… és még téged tart megbízhatatlannak? Talán itt az ideje, hogy kissé elgondolkozzunk ezen a barátságon.
Melinda -szemlesütve: Ahogy gondolod, András.
FAKTUÁLIS ÁLLÍTÁSOK
1.
A) Melinda, aki Simon párja volt, féltékeny lett Andrásra.
B) Melinda, aki András párja volt, féltékeny lett Simonra.
2.
A) András már másnap reggel megkérdezte, hogy nem küldött-e neki Simon néhány CD-t.
B) András még aznap este megkérdezte, hogy nem küldött-e neki Simon néhány CD-t.
KLASSZIKUS MENTÁLIS ÁLLÍTÁSOK
3. (ANDRÁS MIT GONDOL, MELINDA MIT GONDOL)
A) András sejtette, hogy Melinda össze akarja ugrasztani őt és Simont.
B) András nem sejtette, hogy Melinda össze akarja ugrasztani őt és Simont.
4. (SIMON MIT GONDOL, MELINDA MIT GONDOL)
A) Simon azt hitte, Melinda azért nem akarta elvinni a CD-ket Andrásnak, mert azok nem fértek el a táskájában.
B) Simon azt hitte, Melinda azért nem akarta elvinni a CD-ket Andrásnak, mert ki akar tolni Andrással.
5. (MELINDA-ANDRÁS-SIMON GONDOLATA)
A) Melinda azt gondolta, hogy Andrásban megerősödik a gondolat, hogy Simon nem kedveli Melindát.
B) Melinda azt gondolta, hogy Andrásban nem erősödik meg a gondolat, hogy Simon nem kedveli Melindát.
SZITUATÍV MENTÁLIS ÁLLÍTÁSOK
6. (MIT AKART ANDRÁS)
A) András el akarta érni, hogy a barátnője gyakrabban főzzön.
B) András el akarta érni, hogy a barátnőjével gyakrabban egyenek az édesanyjánál.
7. (MIT CSINÁLT A BARÁTNŐ)
A) András barátnője elvitte volna Andrásnak a CD-ket, de András barátja nem akarta rá (vagyis a barátnőre) bízni.
B) András barátnője nem akarta elvinni Andrásnak a CD-ket, pedig András barátja odaadta volna neki (vagyis a barátnőnek).
8. (BÍZOTT VAGY NEM BÍZOTT A BARÁT)
A) András barátnője pontosan felidézte Andrásnak a nőket becsmérlő megjegyzést, amit András barátja azért tett, mert nem akarta a lányra bízni a CD-ket.
B) András barátnője nem idézte pontosan Andrásnak a nőket becsmérlő megjegyzést, amit András barátja azért tett, mert nem volt biztos a randevújában.
9. Felmentős, naiv kérdés
A) András barátnője hazudott Andrásnak, hogy rossz színben tüntesse fel előtte a barátját.
B) András barátnője nem akart hazudni Andrásnak, csak nem emlékezett pontosan arra, mit is mondott András barátja.
10. A TÖRTÉNETBEN BEMUTATOTT MEGTÉVESZTÉS:
A) Szándékos volt.
B) Véletlen volt.